“L’últim que hauries de fer és confiar en el material que ja es troba prefixat en la teva ment però, al mateix temps, si dintre del teu cap no hi ha material prefixat, no trobaràs mai la manera de començar. Heus aquí la gran paradoxa de la improvisació. Com més control tinguis, més lliure seràs!” (Evan Parker, saxofonista i improvisador)
En aquest curs d’iniciació a la improvisació, impartit en tres sessions per en Marcel·lí Bayer, abordarem una sèrie de conceptes fonamentals que giren al voltant de la creació musical instantània: Com improviso des del no-res? Com puc crear música al moment amb una mentalitat compositiva? Quines són les diferències entre la improvisació idiomàtica i la no idiomàtica? Si crear i interpretar música són actes de creació, escoltar-la què és? En quines parts del cos penso, quan faig música? Com puc trobar el meu espai, a l’hora de fer música en grup? Com puc millorar en la pràctica del meu instrument, incorporant recursos de la improvisació en el meu dia a dia? Qui sóc, què hi faig aquí?
Totes aquestes qüestions seran abordades des de la pràctica instrumental: el curs serà eminentment pràctic!
Any 1968, el compositor Frederic Rzewsky preguntà a Steve Lacy (saxofonista i improvisador):
- Senyor Lacy, em podria explicar vostè la diferència entre la improvisació i la composició en 15 segons?
- En 15 segons l’exposaré: La diferència entre la improvisació i la composició és que a l’hora de compondre tens tot el temps del món per decidir què vols fer en 15 segons mentre que, a l’hora d’improvisar disposes tan sols de 15 segons.